استفاده از هوش مصنوعی در یک‌ چهارم شرکت‌های آلمانی

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که در آلمان، استفاده از هوش مصنوعی (AI) در حال افزایش است. بر اساس گزارشی از موسسه Ifo در مونیخ، در حال حاضر 27 درصد از شرکت‌های آلمانی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، در حالی که این رقم در سال گذشته 13.3 درصد بود. انتظار می‌رود که این روند افزایش بیشتری پیدا کند.

بر اساس نظرسنجی «انستیتوی لایبنیتس برای پژوهش‌های اقتصادی» (IFO) در مونیخ در حال حاضر 27 درصد از شرکت‌های آلمانی در حال حاضر از هوش مصنوعی استفاده می کنند که در سال گذشته، این رقم 13.3 درصد بود. احتمالاً این روند حتی سریع‌تر خواهد شد، کلاوس وولرابه، مدیر نظرسنجی‌های ایفوی گفت.شرکت‌ها انتظار دارند که استفاده از هوش مصنوعی بهره‌وری آن‌ها را بیش از ده درصد افزایش دهد. برای حدود یک پنجم شرکت‌ها، هوش مصنوعی در حال حاضر موضوعی نیست. حدود 17.5 درصد برنامه‌ریزی کرده‌اند که در ماه‌های آینده از هوش مصنوعی استفاده کنند.

توزیع استفاده از هوش مصنوعی در صنایع مختلف

بر اساس نظرسنجی «انستیتوی لایبنیتس برای پژوهش‌های اقتصادی» (IFO) تقریباً در تمام صنایع، تعداد شرکت‌هایی که از هوش مصنوعی در فرآیندهای خود استفاده می‌کنند افزایش یافته است. بیش از 33 درصد در صنایع خودروسازی، الکترونیک، داروسازی و صنعت نساجی و پوشاک این موضوع را گزارش داده‌اند. در میان ارائه‌دهندگان خدمات، به ویژه تبلیغات و تحقیقات بازار (72 درصد) و ارائه‌دهندگان خدمات IT (حدود 60 درصد) برجسته هستند. در تجارت، در حال حاضر 22 درصد از شرکت‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. تنها 11.6 درصد در صنعت ساخت و ساز هستند.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که برای برخی از مشاغل، هوش مصنوعی هنوز موضوعیت ندارد و شرکت‌های ساختمانی و رستوران‌ها هنوز به این فناوری با دید شک می‌نگرند. بر اساس نتایج مطالعاتی که توسط کمپانی رسانه‌ای برتلزمان آلمان در ماه مه  ۲۰۲۴ انجام شد، مشخص گردید که صنعت موسیقی در این کشور به خصوص در فرایند آهنگسازی از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. طبق این مطالعه صنعت تبلیغات و بازاریابی نیز به طور فزاینده‌ای به برنامه‌های هوش مصنوعی متکی است.

نگرانی‌ها و چالش‌ها

بسیاری از افراد در آلمان بر این باورند که با ورود هوش مصنوعی، نیاز به نیروی کار کاهش خواهد یافت. گزارش‌های شرکت مشاوره‌ای EY نشان می‌دهد که 59 درصد از افراد نگران کاهش مشاغل هستند، اما تعداد کمی انتظار دارند که این فناوری تأثیر زیادی بر شغل خود داشته باشد. در سطح اروپا، 68 درصد افراد نگران تأثیرات هوش مصنوعی بر بازار کار هستند. طبق تحقیق EY، یک سوم از پاسخ‌دهندگان انتظار دارند که در سه سال آینده در شغل خود با هوش مصنوعی روبرو شوند و یک چهارم از آن‌ها تجربه‌های اولیه‌ای در این زمینه دارند. با این حال، 44 درصد بر این باورند که تأثیرات هوش مصنوعی بر شغل آن‌ها کم یا ناچیز خواهد بود، و تنها یک هشتم انتظار دارند که تأثیرات بسیار قابل توجهی را تجربه کنند.

پیشرفت و تطابق

به‌رغم نگرانی‌ها، گزارش‌های EY نشان می‌دهد که شرکت‌های آلمانی در استفاده از هوش مصنوعی نسبت به دیگر کشورهای اروپایی عقب‌تر هستند. در حالی که 45 درصد از شرکت‌های اروپایی به‌طور موفقیت‌آمیز از هوش مصنوعی استفاده کرده و هزینه‌ها را کاهش داده و سودها را افزایش داده‌اند، این درصد در آلمان تنها 34 درصد است. با این حال، انتظار می‌رود که این فناوری به سرعت در شرکت‌ها گسترش یابد و مدیریت هوش مصنوعی به زودی به یک امر عادی تبدیل شود.

نتیجه‌گیری

در مجموع، استفاده از هوش مصنوعی در آلمان در حال افزایش است، اما هنوز در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، شرکت‌های آلمانی در این زمینه عقب‌تر هستند. برای باقی ماندن در رقابت، شرکت‌ها باید به سرمایه‌گذاری و آموزش در زمینه هوش مصنوعی ادامه دهند و با تغییرات این فناوری همگام شوند.

منبع:  MSN - trtdeutsch

کد خبر 20889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =